Yolo!

Entrecôte med ångad broccoli, parmesan, pommes & sauce bearnaise
 
Säg mig, låter inte detta som en smarrig varmrätt?
 
Det tycker åtminstone alla som gillar kött och beställer glatt detta, utan att tveka.
 
När det är min tur att beställa, som vanligtvis brukar vara sist, (eftersom jag vill höra vad alla andra skall ha), så har jag hunnit fundera ut alternativ som skulle vara godare till min köttbit.
Jag tillverkar således en "kinabong". (Beställning till köket med jobbiga kombon. Gillas ej av kockarna.)
Till min entrecôte vill jag med andra ord inte alls ha ångad broccoli utan istället sauterade haricot verts, om det går att ordna tack!
Och sen är jag inte så förtjust i parmesan så den vill jag gärna att ni tar bort.
Vid det här laget himlar servitören i smyg. Men jag fortsätter.
Går det också att få potatiskakan istället för pommes?
Nu börjar även mitt sällskap att skruva på sig.
Men.
Jag framhärdar och avslutar med att byta ut bean mot vitlökssmör.
Servitören ler ett inte alls vänligt leende och frågar ironiskt om det skall vara något mer.
Då.
Slår jag spiken i kistan och meddelar att jag vill ha köttet well done. Vilket i alla kockars ögon är att förstöra det totalt!
 
Mmm inte alls omständigt.
Och.
Dessutom väldigt vågat eftersom kocken i ren ilska säkert toppar min mat med ångad snorloska...
 
Fast.
Låter inte detta godare då:
 
Entrecôte med sauterade haricot verts, serveras med potatiskaka samt husets beurre a´láil.
 
Just det. Sa ju det.
 
 
På galej med omständiga mig:)
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: